sararisa-craft on the go!

sararisa-craft on the go!

08 March 2010

tutorial flower paper

seperti yang dijanjikan sara nak update tutorial utk buat bunga ni... bunga ni boleh digunakan utk buat kad,scrapbook dan sebagainya....

yg diperlukan:

kertas (seeloknya kertas sedikit tebal seperti 150-180gsm)
gunting
twizer
menda bulat



bentukkan bulat,saiz mengikut kehendak anda...kalau nak besar buat la besar...
dlm gambar ni sara pakai penutup bekas dadih tu...hehe..so u all boleh tau besar mana kan...





gunting bulat,lipat 4 seperti diatas



sara ambik ukuran 10sen utk tengahnya....


then potong kepada 4 bahagian....




then potong lagi kepada 8 bhg.... kalau nak lebih kelopak kena la tambah lagi...




potong sedikit bhg tepi...sara guna gunting yg sedikit melengkung supaya senang nak gunting bahagian yg bulat...(boleh cari kedai alatan jahit)




terbalikkan kertas tadi dan ulang proses yg sama seperti diatas...



bila dah siap akan jadi mcm ni...nanti trim2 la utk kemaskan lagi kelopaknya tu...



then kepitkan twizer di tengah2 kelopaknya... kalau tak de twizer boleh cari pen ke pembaris ke...




lipat kelopak bunga tu seperti diatas...




so terbentukla bunga mcm ni....




boleh buat 2 lapis...utk lebih menarik


atau 3 lapis.... boleh letak butang dan sebagainya....
selamat mencuba!!
antara contoh bunga kertas yg sara dah buat...boleh tengok disini













5 comments:

Billet-DOux said...

wah. lawa2. nice art work! huhu

Hajalicious said...

tq for sharing.....

♥Azie♥ said...

cantik..terima kasih kerana sudi kongsi.

sararisa said...

thanks semua...selamat mencuba.... :)

gunturina said...

thanx ya..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

visit from: